Creatio Fantastica nr 2 (44) 2014

Creatio Fantastica nr 2 (44) 2014
(wersja internetowa czasopisma jest jego wersją referencyjną)

EDYTORIAL

Prawdopodobnie każdy redaktor, stając przed koniecznością napisania pierwszego w życiu wstępniaka, ma moment, w którym widok pustego ekranu przyprawia go o panikę. Ja w każdym razie miałam. Obecnie pełnię obowiązki redaktor naczelnej, zastępując Ksenię Olkusz, w nadziei że szybko wróci do zdrowia i przejmie stery, zanim coś popsuję.

Przed Wami numer „Creatio…” o serialach. Jest drugim w kolejności numerem o tej tematyce, ponieważ seriali raczej nie ubywa. Poza uroczo poważnymi młodzieżówkami z zakresu paranormal romance, gdzie ich dwóch i ona jedna, wataha wilkołaków oraz zdemoralizowane przyjaciółki (i zasmażka, chciałoby się dodać, ponieważ formuła jest niewyczerpana i z niecierpliwością czekam na wielki outcoming kosmity z okolicznej galaktyki, który leciał tysiąc lat świetlnych tylko po to, by prowadzić badania z ginekologii stosowanej na szesnastolatkach), lub odwrotnie – on jeden, a najlepsza przyjaciółka jest bardziej niż „przyjacielska” i w końcu strach otworzyć lodówkę, by nie wyskoczyła jakaś napalona cheerleaderka – można znaleźć wśród propozycji stacji telewizyjnych także seriale o nieco poważniejszym zabarwieniu. Ich jakość bywa dyskusyjna (Fringe był jeden, wiele lat po Babylonie 5, zatem statystycznie perełki nie wpadają zbyt często), ale są.

Jakie cechy powinien mieć dobry serial? Taki, który przyciąga przed ekrany wierną widownię, nie trafia do piątkowej ramówki i nie umiera w męczarniach przez cztery sezony, zanim go ktoś miłosiernie scanceluje? Po długoletnich rozmowach w gronie znajomych i nieznajomych oraz po wzmożonej obserwacji stwierdzam, że nawet najlepsi scenarzyści tego nie wiedzą. Dobrze się sprzedają cycki i seks (byle nie za dużo, bo w końcu kobiety uznają to za seksistowskie. Poza tym hasło „It’s not porn, it’s HBO należy do jednej stacji, pozostałe muszą wymyślić inną reklamę). Przystojni bohaterowie z dużymi gunami – zawsze na propsie (ale jeśli grają w marnym serialu, to nawet Jensen Ackles nie pomoże). Wyraziści bohaterowie z dobrymi dialogami (czasem może być nawet fabuła, ale bez przesady, kto ogląda seriale dla fabuły?). Dobry ship zawsze w cenie, tylko zwykle czeka się na niego latami (wiele, wiele sezonów), a kiedy go wreszcie dostaniemy, zwykle serial umiera, bo nie ma po co go już oglądać. Dzieci też są znane z tego, że gdy się pojawiają, krzykiem obwieszczają rychły koniec.

Żaden serial nie zadowoli wszystkich, ale każdy znajdzie dla siebie coś do oglądania wieczorami. Dlatego w numerze przeczytacie artykuł o The Tomorrow People. Oprócz tego w numerze znajdziecie również felietony, wywiady i recenzje, a także dział literacki, w którym są dwa niezwykle smakowite opowiadania.

Kinga Stanaszek-Bryc

ARTYKUŁY POPULARNONAUKOWE

Krzysztof M. Maj, Ucieczka z Dobrze Skonstruowanego Miasta
Katarzyna Cisowska, Analiza kontrastywna metod kontroli w „Roku 1984” i „Nowym wspaniałym świecie”
Joanna Malita, Afera trucicielska za panowania Ludwika XIV w historii i literaturze

FELIETONY

Jarosław Urbaniuk, Poprorokujmy sobie troszeczkę
Karolina Cisowska, Frankenstein — potwór kulturowych przeinaczeń
Nikola Adamus, Indie dla dwojga
J. S., Książki, filmy i seriale

LITTERRARIUM

Andrzej Biedroń , Niebieski blask stali
Kornel Mikołajczyk, Śpij, królewno, śpij
Suzanne Reynolds-Alpert, Kłamstwa naszych rodziców, przekł. Małgorzata Mika
Suzanne Reynolds-Alpert, Wywiad z duszkiem, przekł. Małgorzata Mika

RECENZJE

KSIĄŻKI
Jeff Noon, „TVCiał0”Adam Mazurkiewicz, Homo futuris w przestrzeni technologii
Chris Beckett, „Ciemny Eden”Adam Mazurkiewicz, Et in Arcadia ego
Marcin Wolski, „Jedna przegrana bitwa”Adam Mazurkiewicz, (Po)romantyczny kult jednostki
Steven Erikson, „Okaleczony bóg”Adam Mazurkiewicz, Koniec sagi
Caitlin R. Kiernan, „Tonąca dziewczyna. Pamiętnik”Adam Mazurkiewicz, Pułapki interpretacyjne
Mateusz Sękowski, „Dziedzice krwi”Adam Mazurkiewicz, Czas utracony…
Suren Cormudian, „Dziedzictwo przodków”Adam Mazurkiewicz, Kolejna odsłona cyklu
Maggie Moon, „Literatura jest wilkiem, a imię jego Moon Moon”Adrianna Kucińska, Literatura jest wilkiem, a imię jego Moon Moon
Emma Popik, „Wigilia Szatana”Agnieszka Bukowczan-Rzeszut, Niebo różowe nade mną…
Helene Wecker, „Golem i Dżin”Aleksandra Koszela, Z gliny i ognia
Maks Frei (Swietłana Martynczik),”Obcy”Anika Radzka-Nowaczewska, Wędrówki przez labirynt wyobraźni
Mark Helprin, „Zimowa opowieść”Anika Radzka-Nowaczewska, Zimowa opowieść — czyli Nowy Jork XX wieku jako sprawiedliwe miasto-maszyna
Melissa de la Cruz, „Zabłąkany anioł. Krwawe walentynki”Kinga Stanaszek-Bryc, Atmosfera się zagęszcza, a trup ściele gęsto
Martyna Raduchowska, „Demon luster”Kinga Stanaszek-Bryc, Co znajdziesz po drugiej stronie…
Cassandra Clare, „Mechaniczny książe”Kinga Stanaszek-Bryc, Osiołkowi w żłoby dano
Cassandra Clare, „Mechaniczna księżniczka”[Kinga Stanaszek-Bryc, Ostatnie starcie
Cassandra Clare, „Mechaniczny anioł”Kinga Stanaszek-Bryc, Protoplaści Nocnych Łowców
Terry Pratchett, Stephen Baxter, „Długa wojna”Krzysztof Cichecki, Nieskończona granica
Andrzej Ziemiański, „Pomnik cesarzowej Achai”Lidia Prokopowicz, Ale, bogowie!

FILMY
Serial „The Tomorrow People”, USA 2013Adrianna Kucińska, O urokach schematu, czyli ten drugi serial, w którym Mark Pellegrino został Wielkim Złym z zazdrości
„Ona”, reż. Spike JonzeAgnieszka Rytel, Samotność poza siecią

WYWIADY

Kaliningrad oczami mieszkańca — z Surenem Cormudianem rozmawia Adam Mazurkiewicz
Pewnego dnia słowa (…) do mnie przyszły (…) — z Suzanne Reynolds-Alpert rozmawia Małgorzata Mika
Szamanka w lustrze — z Martyną Raduchowską rozmawia Kinga Stanaszek-Bryc

KRONIKA

Krzysztof Cichecki, Think larp, talk larp

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s